Spotters
En tvättäkta spotter var skapt för att sväva i bakgrunden. De fanns inte. De rekognoserade och hanterade saker. Spotters är en subkategori av påskägg och mer om dem hittar du på sig 265.
Cosmo Florida Bellman: Vår framtid är en blandvärld, full av kontraster. Vad vi nu vet om världen? Säg det. Vad vi vet finns innanför det man en gång i tiden kallade USA. Det vi idag kallar Redzone, AKA Fishbowl. Allt därutanför, det är terra icognita. Och vi kommer inte ut. Vi är fiskar i ett akvarium.
Kontraster nämnde jag visst. Monsterstäder. Zombiestäder. Kryphål. Dårzoner, dumpzoner – ett och annat träd? Vad man kallar skog? Checkpoint Charlie förstås. Andra världar? Himeji, blandning igen. Trips. Visst, ja. Trips ställer till. Vår värld blandar liknelser. Historia i fusion med framtid. Vi kallar det samtid.
Ett Big Mess.
”Kom ihåg att rikta blicken upp mot stjärnorna, inte ned mot dina fötter. Försök förstå vad det är du ser och fundera över vad det är som gör att universum existerar. Var nyfiken. Och hur svårt livet än kan te sig finns det alltid någonting som du kan göra och lyckas med. Att du inte ger upp är det som spelar roll. Släpp fantasin fri. Var med och skapa framtiden.”
A great guy with some Jack Daniel issues. Clever and caring when in mood, lost in the fog – when not. No matter what, a Spotter star on the road of awakening. Cheer him on. He probably greets You with a gold tooth smile. You better smile back.
This chick is sharp like a razor – Ockham’s razor (to say the least). She combines youth and racing-like-hell mania with tech freak nerdiness. It’s the way it should be with this problem-solving Cocktail Mech & Spotter. Come along. Buckle up!
Being a spider, says it all. Metaphorically. Her being a stereotype master thief is a facade. Everything with this mind blowing girl is shrouded in mystery. If You spot her, don’t take anything for granted. Crazy shit, though. Take crazy shit for granted.
Cool like eh … a hippo? Enduring like the Chinese wall. Don’t be fooled to believe, that a guy with fluttering housecoat and bath bombs in his pockets, isn’t the real deal. If this Spotter cares, You better be on his side. Hippos are killer deadly.
”Vad är ett påskägg?”
”Svårt att vara helt specifik. I vaga ursprungstermer var påskägg ett slags dolt budskap eller överraskning i ett dataspel eller datorprogram. Vi är en inspiration av det. Det centrala här är att vår existens och våra inneboende drivkrafter kommer förmedla ett budskap. I slutändan, typ.”
UNIVERSE • EARTH • RED ZONE • CANNED FOOD • CAPSULES
Man tror att Tsunami kan ändra på̊ världens tillstånd och rädda människorna. Men vad är Tsunami? Ett koncentrat av mörk materia eller mörka energier i sin renaste form? Är det Tsunami som får galaxer att avlägsna sig från oss med hastigheter högre än ljuset?
KAN DET VARA som så att Tsunamiprojektet redan finns omkring oss?
Fundera ett slag på det.
Många kommer relatera Tsunamisviten som en fantasifull skapelse och de lär göra vad de kan – alla utifrån sina preferenser – att stoppa in Tsunamiprojektet i något passande hörn. Vi gör ju trots allt sånt för att hantera stora information.
Visst, Tsunamiprojektet är en fantasifull skapelse – men detsamma gäller väl också människan?
Tsunamiprojektet finns redan omkring oss. Överallt.
JOHN GARPIKE växte upp under de gnisslande modemens tii-iii-ii-iiid. I likhet med många som läser detta är han en av I:arna.
På den tid när modemen härskade dök SysOps och andra företeelser upp. Under ungdomsåren introducerade John ett av flera experiment. Redan här fanns en obehärskad experimentvilja… för utveckling av påskäggstänk, om man så vill.
Ett namn blir intressant i det här sammanhanget: Christer Wijk.
Frågan vi alla ställer oss.
Vem var Christer Wijk?
Suffering Islands egen Warren Robinett, eller vad?
181 lär ha svaret, sägs det.
***
ACKNOWLEDGEMENT
En annan som har en hel del svar, i detta fall om Tsunamiwebben, är Johns bror Martin. Detsamma gäller duon Anders och Ronja.
I sann ”Robinett-anda” får de här nedan acknowledgment och cred. Och för att vara tydlig. Det är helt okej att Johns bror och nämnd duo blir headhuntade av konkurrenter. Allt blandas. Inte sant?
Martin@: grym strukturering, visuell handpåläggning och öga för webben. Långa och goa telefonsnack löste många knutar. Grymt! Stort tack!
Duon Anders & Ronja@: grym känsla för visuellt grundkoncept och design, för lyhörd finslipning och webbkoll. Under en tid när tiden inte räckte till gnistrade kreativiteten ändå till. Grymt! Stort tack!
KAPITEL 40
När våra spottervänner svävar uppåt mot Old Callums container i Smelly Circus passerar de nummer.
Ta en titt på dessa nummer. Vilka nummer är det som nämns egentligen? Försök reda i vad dessa nummer betyder och hur de kan sättas i relation till vad som senare händer hos Old Callum.
Finns någon form av korrelation?
WHO IS LOVEBIRD DE BACCHUS?
Our first meeting with Lovebird takes place in Book 2 of The Tsunami Project.
If one would like to describe her, it would probably sound like this:
“The parrot Lovebird has plenty of energy and can be a loyal friend if interacted with regularly.”
Okey, if we make a search on the net we’ll find following:
“Lovebirds are a chatty bunch, singing and whistling all day long, and they are especially vocal at dawn and dusk. No animal represents the sentiment of Valentine’s Day more than the lovebird. Lovebirds have inspired scientists and poets alike.”
More net search and we got this:
“Scholars typically cite a poem by Geoffrey Chaucer as the first evidence of the connection between the religious celebration of Saint Valentine’s day and romantic love. The poem, ”Parliament of Fowles”, happens to feature two birds which exhibit all the markings of human love.”
”PARLIAMENT OF FOWLES” BY GEOFFREY CHAUCER
You can find this poem on the net, and probably on this web site as well.
This is an interesting article, have a look below.
FROM PENN STATE NEWS
February 14, 2011, By Grace Warren
Research/Penn State
”The earliest evidence of an association between Saint Valentine’s Day and celebrating romantic love is in a 14th-century poem by Chaucer,” said Caroline Eckhardt, head of Penn State’s Department of Comparative Literature.
”The title of the poem is the ’Parliament of Fowls,’ and the events described in it occur on St. Valentine’s Day. The poem tells a story about birds who come to an assemblage or parliament to choose their mates.”
Most of the birds, who speak as if they were human, find partners, but the leading female bird is desired by three male suitors, and the poem ends with a year’s postponement in deciding the outcome of this romantic quadrangle.
Yet no earlier texts have yet been found that mention St. Valentine’s Day as an occasion to celebrate romantic love.
”His poem does not represent a mid-February setting,” Eckhardt said. ”Instead, it depicts a springtime scene. The narrator sees a garden full of blossoms – white, blue, yellow and red flowers – there are small fish in the stream, and there is a lot of birdsong.” The season could be as late as May.
Eckhardt points out what she considers an even bigger mystery.
”What interests me is why certain medieval literary and cultural traditions are durable across times and places, while others fade away and are lost.”
I don’t have an answer to why this one not only survived but became distributed worldwide.”
Indeed, Valentine’s Day has expanded almost exponentially, from poetry in medieval England to the Victorian-era obsession over lace and ribbon cards, to a twenty-first century holiday celebrated in places as far-flung as Singapore, Guatemala, and South Africa.
LOVEBIRDS (sort of) inspired Valentine’s Day
Chaucer is buried in Westminster Abbey, where he became the first to be buried in what would become known as Poet’s Corner.
POETS’S CORNER?
Over the centuries a tradition has grown up of interring or memorializing people there in recognition of their contribution of British culture. In the majority of cases, the honor is awarded to writers.
The Poet’s corner is not the corner for every poet. With a poet’s fate comes the spirit of martyrdom, expressed differently.
The poet’s fate,
he asks for bread,
he receives a stone
As seen here
While Butler, needy wretch, was yet alive,
No generous patron would a dinner give;
See him, when starv’d to death, and turn’d to dust,
Presented with a monumental bust.
The poet’s fate is here in emblem shown,
He ask’d for bread, and he received a stone.
HISTORIA MÖTER FRAMTID
Om det vi gör idag är historia imorgon, kan vi påverka vår framtida historia. Inte sant?
Genomgående tema i Fjäder från en katt är nämligen kopplingen mellan historia och den nutid våra karaktärer befinner sig i, (vilket är vår framtid).
Det finns några exempel i boken som kan väcka ett par funderingar.
Det hänvisas exempelvis till
”Vissa kall kostar”, suckade Niles. ”Galileo Galilei dömdes till livstids husarrest. För vad? För att sanningen kändes obekväm? Giordano Bruno brändes på bål … De l ’infinito, universo e mondi. Universum är oändligt, med oändligt många världar. Vår Bruno avrättades den 17 februari år 1600 på Campo dei Fiori i Rom. På grund av sin övertygelse. Han höll fast vid sina principer och lät sig inte brytas ner.”
Vilka principer och tankesprång finns idag – i vår värld som vi betraktar som gåtfulla och alltför märkliga? Det är alltid lättare att kritisera (och i vissa fall bränna andra…) än att ta till sig budskapet och låta nya tankar ge näring åt vår framtid.
En annan sak, är det så att Giordano Brunos fall till denna dag inte har omprövats än? Undrar bara.
Tänk en stund, människan har avrättat och bränt ganska mångas det enkla skälet att de tänkte utanför boxen eller helt enkelt för att de kallades för häxa. Hur många häxor har då inte bränts? Och detta efter en process utförd av ”tjänstemän” (där det till och med fanns en skolning i hur man förhör och processar mot häxor).
Grunna lite på det här med människan och vad vi genom historien har ”hittat på”. Vad är vi för slags art? Varför låter vi oss påverkas av dumskallar och budskap som framtiden kommer banna oss för?
Innerst inne vet vi vad som borde ske och hur vi borde vara mot varandra. Innerst inne har alla en gömd (eller glömd) kompass som borde visa oss riktningen.
I efterordet avslöjar sig John Garpike i sitt syfte och det har till del med ovanstående att göra. Vilken riktning ska vi ta vår art? Är troll rätt väg att gå på sociala medier och har vi ännu en gång kastat oss in i häxprocesser där vi istället för bål använder andra plattformar för att bränna andra.
Det här kräver sin eftertanke. För vi behöver mer altruism men också, faktiskt, en mer avslappnad hållning till varandra och världen. Avslappnad tänker någon och kanske invänder?
Ja, vad menas med att kunna luta sig tillbaka och inte låta sig drivas med av sina omedelbara känslor? Såvida det inte handlar om att utbrista ”Du är underbar!”
Nu när du har läst detta. Ta dagen till att betänka nedanstående efterordstext och också vilka vanor som skapar en liten bättre värld. Och du får också två uppgifter:
1. Stryk en mindre bra handling från din vanliga reportoar.
2. Gör någon glad.
”Vi är dagssländor. På en liten blå pärla i ett ingenting. Någonting. Och livet är en gratislunch. Ett någonting. Ingenting. Varför inte säga tack. Lite oftare.”
NYFIKEN PÅ COCKTAILS?
Mer om våra Cocktails kommer i bok 2. Så gillar du tanken på att trimma egenskaper enligt hybridkonceptet så lär du känna dig hemma i bok 2.
Det finns ett par intressanta kombos och Piper T är väl den som bäst åskådliggjort hur de olika förmågorna kan interagera med varandra.
I hennes möte med Peter Pumpkins far Mike the Fly flyter mycket ihop i samregi, för att lösa situationen.
PÅ TAL OM MIKE THE FLY
Hur fick Mike sitt namn i blandvärlden? Varifrån hämtades informationen om Mike och flugan, som gav honom namnet Mike the Fly?
Det där tankesprånget är ganska enkelt om man förstår blandvärlden. Låt oss säga att Mike är ett svar på aktuella händelser och att han som en följd representerar mer än vi kanske tror.
Insert text here
VÄRLDEN BEHÖVER fler Easter Eggs som arbetar för det Goda i världen.
Alla vi som tillsammans kliver in i the Circkle of Eggs kan ha (och få) en uppgift att fylla…
… uppgifter som utförs samtidigt av oss alla och som är dolda som påskägg i sin individuella handling, men som storskaligt kan peta på något (vadsomhelst för vemsomhelst) och influera världen med nya spännande och sköna gnistor.
Gör er beredda.
ACCESS TO HIMEJI
For some, in a distant future (?), a hidden password will be revealed.
This password will (hopefully) grant access to Himeji, or so.
According to an anonymous source, the best way to scan for this secret process (to come?) is to become an Egg (and that starts with a visit to the Community and an Egg Ritual).
BOK TVÅ – Fjäder från en häst – kommer att introducera ett helt nytt ”kapitel” i historien om Tsunamiprojektet.
Våra kära spotters kommer söka efter the Grey Dot, uppenbarligen.
Vad är the Grey Dot?
Säg det? Mycket tyder på att det är en plats, och att denna plats har varit en väl bevarad hemlighet.
Det kan också vara som så att The Grey Dot är räddningen ut ur Redzone.
Det finns en hel del olika teorier.
KAPITEL 45
På sid 533 dansar spottervännerna till Dancing in the moonlight.
Ryktet säger att det finns en hel del mer bakom det där låtvalet. Ja, utöver hyllningen till människornas gamla måne.
Följande väcker onekligen vissa funderingar:
”Nu väntade en cover från Cosmo Florida Bellman – Redzones obestridliga musikdrottning. Enligt Arno spelade hon låten live inför storpublik mest som en ironisk men långsökt hyllning till någon dåtida ”hype”. Hon beskrev det som sitt lilla påskägg och gav folk vad de visste att de ville ha, sa hon, och ingen hade listat ut varför.”
Något säger mig… om just du hittade det här meddelandet… att du lär ha goda chanser att nysta lite i låtvalet.
KAPITEL 17
I Fjäder från en katt kan man göra en märklig iakttagelse. På sid 152 går följande att läsa:
”Under loppet av en vecka erövrade familjen Cassidy ett av mynten i en lagerlokal någonstans uppe i Kanadas nedbrända skogar.”
Det som väcker frågor är om Marisha verkligen har varit till Kanada? Frågan här, är ifall vi ska betrakta hela den Nordamerikanska kontinenten som ett Redzone? Eller om man bör tolka Redzone som samma geografiska yta som USA?
Det är lite oklart.
I det senare fallet väcks nämligen nya frågor. En av dem: hur kom Marisha ”ut ur Redzone” (USA) och in i Kanada?
Betyder det att Marisha vid ett tidigare tillfälle har lyckats ta sig genom Redzones väggar?
Oklart.